ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΛΟΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ | Σπουδές ΣΣΠ
ΦΑΣΥΣ > Μετεκπαίδευση στη Φαινομενολογική Ψυχοθεραπεία & Συμβουλευτική
Δύο είναι οι κατευθύνσεις που οδηγούν στην κατανόηση, στη γνώση. Η μια, συλλαμβάνει κάτι που μέχρι τώρα ήταν άγνωστο, και επιθυμεί να το αντιληφθεί ώσπου να γίνει κτήμα της και να είναι διαθέσιμο. Αυτός είναι ο τρόπος της επιστημονικής προσπάθειας, και γνωρίζουμε πόσο έχει μεταμορφώσει, έχει κάνει ασφαλή και έχει εμπλουτίσει τον κόσμο μας και τη ζωή μας. Η δεύτερη κατεύθυνση, συνίσταται στην προσπάθειά μας να κατανοήσουμε τον κόσμο, όταν δεν κοιτάζουμε πια σε κάτι απτό και συγκεκριμένο, αλλά κατευθύνουμε το βλέμμα μας στο όλον. Έτσι, η ματιά μας είναι έτοιμη να απορροφήσει το πολύ. Εδώ σταματάμε λίγο την κατεύθυνση που εξετάζει και συγκρατιόμαστε λίγο, ώσπου να κατακτήσουμε εκείνο το κενό που μπορεί να αντέξει την πληρότητα και την πολυπλοκότητα.
Αυτή η κατεύθυνση, όπου αρχικά σταματάμε και μετά λίγο συγκρατιόμαστε, αποκαλείται φαινομενολογική. Οδηγεί σε άλλες αντιλήψεις, πέρα από τη χειροπιαστή κατεύθυνση της γνώσης. Ωστόσο, και οι δύο αλληλοσυμπληρώνονται. Γιατί στην κατεύθυνση του χειροπιαστού, την επιστημονική κατεύθυνση, πρέπει επίσης να σταματάμε και να κατευθύνουμε το βλέμμα μας, από τη στενότητα στην απεραντοσύνη και από το κοντινό στο μακρινό. Και η φαινομενολογικά κερδισμένη αντίληψη, έχει επίσης ανάγκη από τον έλεγχο, ως προς το ένα και το κοντινό.
[Απόσπασμα: Bert Hellinger >Μονοπάτια της Αγάπης< Εκδόσεις Αλφάβητο Ζωής, 2008]
Στο φαινομενολογικό δρόμο της γνώσης, τοποθετείται κανείς μέσα στον ορίζοντα της ποικιλίας των φαινομένων, χωρίς να επιλέγει κάποια από αυτά ή να κρίνει. Αυτός ο δρόμος της γνώσης απαιτεί ένα άδειασμα, τόσο σχετικά με τις μέχρι τώρα ιδέες μας όσο και σχετικά με τις εσωτερικές συγκινήσεις μας, είτε αυτές είναι συγκρατημένα συναισθήματα είτε επιθυμίες είτε επικρίσεις. Εδώ, η προσοχή μας είναι ταυτόχρονα κατευθυνόμενη και μη, συγκεντρωμένη και άδεια. Η φαινομενολογική προσέγγιση απαιτεί προσεκτική εγρήγορση για δράση, χωρίς εκτέλεση (πράξη). Μέσα από αυτή την ένταση, γινόμαστε ικανοί και έτοιμοι να αντιλαμβανόμαστε στο μέγιστο βαθμό.
Πρώτη προϋπόθεση για την αντίληψη που βιώνεται με αυτό τον τρόπο, είναι η έλλειψη πρόθεσης. Όποιος έχει προθέσεις, ίσως θέλει να αλλάξει την πραγματικότητα ή άλλους, σύμφωνα με μια προαποφασισμένη εικόνα του, και να επιβεβαιωθεί. Ωστόσο, έτσι φέρεται κανείς σαν να είναι σε μια ανώτερη θέση σε σχέση με την πραγματικότητα, σαν να είναι η πραγματικότητα το αντικείμενο για εκείνον και όχι αντίστροφα: να είναι αυτός το αντικείμενο της πραγματικότητας. Εδώ, είναι ξεκάθαρο ποιά άρνηση απαιτείται από εμάς: να αρνηθούμε τις προθέσεις μας – ακόμα και τις καλές μας προθέσεις. Ο νους επίσης, απαιτεί αυτή την άρνηση, γιατί όπως μας δείχνει η εμπειρία, αυτά που κάνουμε με καλή πρόθεση συχνά ναυαγούν. Η πρόθεση δεν αποτελεί υποκατάστατο για την κατανόηση.
Δεύτερη προϋπόθεση για τέτοιου είδους αντίληψη, είναι η έλλειψη φόβου. Όποιος έχει φόβο μπροστά σε αυτό που η πραγματικότητα φέρνει στο φως, φορά παρωπίδες. Και όποιος φοβάται αυτό που θα σκεφτούν και θα κάνουν οι άλλοι όταν λέγει αυτό που αντιλαμβάνεται, τότε κλείνει τις πόρτες του στην περαιτέρω αντίληψη. Και όποιος έχει φόβο να τοποθετηθεί ως θεραπευτής απέναντι στην πραγματικότητα ενός ασθενή, για παράδειγμα, ότι του απομένει μόνο λίγος χρόνος ζωής, τότε ο ασθενής αρχίζει να φοβάται αυτόν, γιατί βλέπει ότι ο θεραπευτής δεν έχει ωριμάσει γι’ αυτή την πραγματικότητα.
Η έλλειψη πρόθεσης και η έλλειψη φόβου, κάνουν δυνατή την εναρμόνιση με την πραγματικότητα όπως αυτή είναι, ακόμα και με την τρομακτική, τη δραματική και τη φοβερή πλευρά της. Κατά συνέπεια, ο θεραπευτής ή ο σύμβουλος είναι σε συμφωνία με την ευτυχία και τη δυστυχία, με την αθωότητα και την ενοχή, την υγεία και την ασθένεια, τη ζωή και το θάνατο. Όμως ακριβώς μέσα από αυτή τη συμφωνία, αυτός αποκτά την αντίληψη και τη δύναμη να τοποθετηθεί απέναντι και στο κακό, και μερικές φορές, να το μεταμορφώσει, φέρνοντάς το σε αρμονία με αυτή την πραγματικότητα.
Ακόμα πιο εκπληκτικό από τη μεταδιδόμενη μέσω της συμμετοχής γνώση είναι ότι λειτουργεί ένα άλλο ισχυρό πεδίο γνώσης: η Ψυχή, η οποία υπερβαίνει το άτομο και το καθοδηγεί προς τη γνώση, ψάχνει και βρίσκει λύσεις, οι οποίες φτάνουν πολύ μακριά από αυτό που μπορούμε να σκεφτούμε και έχουν μια δράση, η οποία φτάνει πολύ πιο μακριά από το δικό μας προγραμματισμένο χειρισμό. Αυτό γίνεται πιο σαφές σε αναπαραστάσεις, κατά τις οποίες ο συντονιστής επιδεικνύει τη μέγιστη αυτοσυγκράτηση, για παράδειγμα, με το να αναπαριστά τα σημαντικά πρόσωπα, και χωρίς καμία οδηγία, να εμπιστεύεται τους εκπροσώπους σε ό,τι αισθάνονται απ’ έξω σαν μια ανυπέρβλητη δύναμη που, στη συνέχεια, τους οδηγεί σε λεπτές αντιλήψεις και νέες εμπειρίες, οι οποίες, σε κάθε άλλη περίπτωση, θα φάνταζαν αδύνατο να συμβούν.
Η φιλοσοφική φαινομενολογία ασχολείται με την κατανόηση του ουσιώδους μέσα από το πλήθος των φαινομένων, με το να τα παρατηρώ σαν να έχω ολόκληρη την προσοχή μου σ’ αυτά. Αυτό το ουσιώδες, αναδύεται ξαφνικά από το κρυμμένο όπως μια αστραπή, και πάντα, είναι κάτι πολύ μακρινό από αυτό που μπορεί να έχω φανταστεί ή να έχω συμπεράνει από προϋποθέσεις ή ιδέες. Ωστόσο, ποτέ δεν είναι πλήρες.
Γι’ αυτό, χρειάζεται κανείς και μια άλλη πρόσβαση, την οποία αποκαλώ γνώση μέσω της συμμετοχής. Αυτή η πρόσβαση αποκαλύπτεται στην Οικογενειακή Αναπαράσταση, όταν γίνεται με το φαινομενολογικό τρόπο. Είναι όμως προϋπόθεση, τόσο ο σύμβουλος ή ο θεραπευτής όσο και ο ενδιαφερόμενος και οι εκπρόσωποι, να είναι έτοιμοι να σταθούν απέναντι στην πραγματικότητα που πιέζει να βγει στο φως και να συμφωνήσουν μαζί της έτσι όπως είναι, χωρίς πρόθεση και χωρίς φόβο, χωρίς προσφυγή σε μια προηγούμενη θεωρία ή γνώση. Αυτή είναι η εφαρμοσμένη στη συμβουλευτική και την ψυχοθεραπεία φαινομενολογική στάση.
– Bert Hellinger
ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ & ΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ, ΘΕΜΕΛΙΩΤΗΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
ΤΟ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΤΗΣ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΛΟΓΙΑΣ
-
Άνδρας & Ανήκειν
-
Γυναίκα & Δεσμός
-
Παιδιά & Ανταλλαγή
-
Οικογένεια & Αγάπη
-
Ζεύγος & Σεξουαλ/τα
-
Γάμος & Γενεαλογία
-
Μοίρα & Πεπρωμένο
-
Φαινόμενα & Αλλαγή
-
Ψυχή & Θεραπεία
-
Σώμα & Πραγμάτωση
-
Πνεύμα & Ολοκλήρωση
Lessons
-
Βιωματικό σεμινάριο του κύκλου πιστοποιημένων σπουδών στη Συστημική Φαινομενολογία, όπου εξετάζεται συστημικά η Αρσενική Αρχή και ο Άνδρας, εντός του πυρηνικού ανθρώπινου συστήματος που είναι η σχέση του ζευγαριού. Στα πλαίσια όμως του Οικογενειακού Συστήματος, διερευνάται η συνάφεια του Άνδρας με τη συστημική αρχή του Ανήκειν, όπου επιδιώκεται να παραχθεί νέα συνειδητότητα, αναφορικά με την απεμπλοκή και την ενδυνάμωση της ανάγκης μας να ανήκουμε σε ανθρώπινα συστήματα ως μέλη.
-
Βιωματικό σεμινάριο του κύκλου πιστοποιημένων σπουδών στη Συστημική Φαινομενολογία, όπου εξετάζεται συστημικά η Θηλυκή Αρχή και η Γυναίκα, εντός του πυρηνικού ανθρώπινου συστήματος που είναι η σχέση του ζευγαριού. Στα πλαίσια όμως του Οικογενειακού Συστήματος, διερευνάται η συνάφεια της Γυναίκας με τη συστημική αρχή του Δεσμού, όπου επιδιώκεται να παραχθεί νέα συνειδητότητα, αναφορικά με την απεμπλοκή και την ενδυνάμωση του δεσμού των σχέσεων οικειότητας.
-
Βιωματικό σεμινάριο του κύκλου πιστοποιημένων σπουδών στη Συστημική Φαινομενολογία, όπου εξετάζεται συστημικά η θέση των Παιδιών στο οικογενειακό σύστημα, και σε συσχετισμό με τη συστημική αρχή της Ανταλλαγής μεταξύ Γονέων και Παιδιών, επιδιώκεται να παραχθεί νέα συνειδητότητα, αναφορικά με την προσωπική ταυτότητα και την ενηλικίωση.
-
Βιωματικό σεμινάριο του κύκλου πιστοποιημένων σπουδών στη Συστημική Φαινομενολογία, όπου εξετάζεται συστημικά η δομή του Οικογενειακού Συστήματος, και σε συσχετισμό με τη αρχή της Αγάπης, επιδιώκεται να παραχθεί νέα συνειδητότητα, αναφορικά με τη διαφύλαξη της Τάξης και των συνεπειών που παρατηρούνται όταν επικρατούν η Ενθαλπία και η Εντροπία στο οικογενειακό σύστημα.
-
Βιωματικό σεμινάριο του κύκλου πιστοποιημένων σπουδών στη Συστημική Φαινομενολογία, όπου εξετάζεται συστημικά το Ζευγάρι και η Σεξουαλικότητα από συστημικής άποψης για την ανάπτυξη της ένωσης και την ολοκλήρωση της ευτυχίας των συντρόφων.
-
Βιωματικό σεμινάριο του κύκλου πιστοποιημένων σπουδών στη Συστημική Σκέψη & Πράξη, όπου εξετάζουμε φαινομενολογικά και συστημικά τις δυναμικές του Γάμου, την ανταλλαγή των Οικογενειών και των Γενεών, με σκοπό να παραχθεί νέα συνειδητότητα για το γάμο, ως το πεδίο της δια-οικογενειακής γενεαλογίας.
-
Βιωματικό σεμινάριο του κύκλου πιστοποιημένων σπουδών στη Συστημική Φαινομενολογία, όπου εξετάζεται συστημικά η διαγενεαλογική διάσταση του Οικογενειακού Συστήματος, και σε συσχετισμό με τις ασύνειδες δυναμικές της Μοίρας και της Βούλησης, επιδιώκεται να παραχθεί νέα συνειδητότητα, αναφορικά με τις συνέπειες που παρατηρούνται από επαναλαμβανόμενα συστημικά μοτίβα στο άχρονο οικογενειακό σύστημα.
-
Βιωματικό σεμινάριο του κύκλου πιστοποιημένων σπουδών στη Συστημική Φαινομενολογία, όπου εξετάζεται συστημικά η τάξη των Φαινομένων της πραγματικότητας, και σε συσχετισμό με τις δυναμικές τάξεις της Αλλαγής, επιδιώκεται να παραχθεί νέα συνειδητότητα, αναφορικά με τους τρόπους που μπορούμε να βρούμε την Καλύτερη Λύση σε ουσιώδεις καταστάσεις και σχέσεις της ζωής μας.
-
Βιωματικό σεμινάριο του κύκλου πιστοποιημένων σπουδών στη Συστημική Φαινομενολογία, όπου εξετάζεται, συστημικά, η σχέση της Θεραπείας και της Αυτοΐασης με τις βαθύτερες ψυχικές κινήσεις μέσα μας, με σκοπό να φωτιστούν οι συνήθεις αυταπάτες που σχετίζοντας με τη θεραπεία.
-
Βιωματικό σεμινάριο του κύκλου πιστοποιημένων σπουδών στη Συστημική Φαινομενολογία, όπου εξετάζεται με διεργασίες Συστημικής Αναπαράστασης και Σωματικής Επίγνωσης η σχέση του σώματος και του δεσμού του με την Αυτόνομη Πραγμάτωση του ατόμου.
-
Βιωματικό σεμινάριο του κύκλου πιστοποιημένων σπουδών στη Συστημική Φαινομενολογία, όπου εξετάζεται με φαινομενολογική προσέγγιση και διεργασίες Συστημικής Αναπαράστασης & Σωματικής Επίγνωσης, η σχέση της Πνευματικής Συνείδησης με την Ολοκλήρωση του ατόμου.
No Comments